1. april 2024

Oppsummering mars 24

Påbyrja i februar, fullført i mars:
Heine Bakkeid - Sorgsankeren (Thorkild Aske #5) - Norsk krim - Lånt lydbok BookBites
Tina Frennstedt - Skjærsild (Cold case #3) - Svensk krim - Lånt papirbok biblioteket og lyd Storytel

Lese i mars:
Jane Casey - La de døde snakke (Maeve Kerrigan #7) - Britisk krim - Lyd Storytel
Merete Junker - Redebyggeren (Mette Minde #4) - Norsk krim - Lånt ebok BookBites
Sven Petter Næss - Løvinnen (Harinder Singh #5) - Norsk krim - Lånt lydbok BookBites
Arne Dahl - I sirkelens sentrum (Nova-serien #1) - Svensk krim - Lånt papirbok biblioteket
Christina Olséni og Micke Hansen - Den frosne politimannen (Ystadsmordene #1) - Svensk krim - Lånt lydbok BookBites [avbraut]
Håkan Nesser - Det kom et brev fra München (Barbarotti #8) - Svensk krim - Lånt lydbok BookBites
Marit Reiersgård - Liksteinen (Verner Jacobsen & Bitte Røed #5) - Norsk krim - Lånt ebok BookBites

Påbyrja i mars, fullførast i april:
Bernard Minier - Lucia (Lucia Guirrero #1) - Fransk krim - Lånt ebok BookBites
Tor Bomann-Larsen - Den evige sne - Norsk dokumentar/polarhistorie - Lyd Storytel


Sidetal: 2928
1 papir, 1 papir + lyd, 4 lyd, 2 ebøker
6 lånt, 2 abonnement
8 krim
4 norske, 3 svenske, 1 britisk
4 menn, 4 kvinner
Nye forfattarar: Ingen
(Forfattarparet Olséni & Hansen er nye for meg, men tel ikkje sidan eg ikkje fullførte boka)

Påsken er høgsesong for krimlesing, og for meg vart mars ein veldig kriminell månad, - eg las nemleg berre krim. Fire av årets norske, to av årets svenske, samt ei svensk bok frå 2022 og ei britisk frå 2020.

Månadens høgdepunkt: Den fyrste i Arne Dahl sin nye serie og den 8. i Håkan Nesser sin serie om Barbarotti. Dahl og Nesser er blant favorittane mine, og begge innfridde; både I sirkelens sentrum og Det kom et brev fra München er sterke femmarar. 
Eg likte alle dei fire norske krimbøkene, og då spesielt Sorgsankeren.

Månadens nedtur: "Kosekrimmen" Den frosne politimannen - som eg ikkje gadd å fullføra. Svensk krim betyr ikkje alltid kvalitetskrim.

(Også Nesser si bok kan karakteriserast som kose-/feelgoodkrim, men her snakkar me om intelligent humor og snert. Olséni/Hansen si bok er berre dum og irriterande).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Kvartalstatistikk

  • 22 bøker, fordelt slik på sjanger:
    - 16 krim- og spenningsromanar
    - 1 historisk roman
    - 1 novellesamling
    - 4 sakprosa
  • 3 papirbøker, 8 ebøker, 12 lydbøker
  • 17 lånt, 5 Storytel-abonnement
  • 9 norske, 9 svenske, 2 danske, 2 britiske

6 kommentarer:

  1. Ser du gir Arne Dahl god score. Den ligger her og venter, det lover godt:) Har også Junker og Næss liggende her.
    Elles lest Liksteinen som jeg ga 5, og Bakkeid som du vet jeg ga 4. Vi legger nok vekt på litt forskjellige ting.
    Ønsker deg en fin april Berit:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra start på den nye serien til Dahl. Liknar på serien om A-gruppen, ikkje så mørk og heller ikkje så komplisert som Berger & Blom-serien. Om du har lese dei seriane/bøkene.

      Slett
    2. Nei, har ikke lest den forrige serien av dahl, men har flere av bøkene .

      Slett
  2. Jeg sier det samme som Anita om Sorgsankeren, kjekt å se at du ga den høyt score (har hørt andre rykter) Liksteinen ble en femmer for meg, kanskje fordi den kom innimellom flere krim, som jeg ga fire, og denne hadde jeg hakket mer glede av.
    Har et par av dine på vent, og Håkan Nesser er vi enig om terningkastet. Er spent på hva du synes om Lucia.
    Herlig å bare lese krim i påskemåneden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg likte Liksteinen, spesielt den dramatiske avslutninga. Men las den parallelt med Arne Dahl si bok - og la av den grunn spesielt merke til skilnad på kvaliteten.
      Basert på omlag 100 sider er Lucia veldig bra!

      Slett
    2. Spent på din mening om Lucia jeg også:)

      Slett