25. januar 2023

Dikt og slikt: Hvor hadde vi det fra?

Kolbein Falkeid (1933 - 2021) var ein folkekjær og kritikarrost lyrikar. Han skreiv "bruksdikt" - lettfattelege tekstar om tema som opptek oss alle. Aller mest kjent er han nok for teksten til Tir n'a noir.

Falkeid var produktiv og ga ut mange diktsamlingar, og faktisk vart boka Samlede dikt på over 700 sider ein bestseljar då ho kom ut i 2016.

Diktet nedanfor er egentleg ein del av eit lengre dikt, Landet som ikke var. Men dette er det mest kjente strofa - og vert som oftast brukt "for seg sjølv". 

Hvor hadde vi det fra?

Men hvem sa at dagene våre
skulle være gratis?
At de skulle snurre rundt
på lykkehjulet i hjertet vårt
og hver kveld
stoppe på gevinst?
Hvem sa det?
Hvor hadde vi dét fra?

Hvem sa at livet vårt
skulle være lett å bygge ferdig?
At mursteinene var firkantede ballonger
som føk på plass av seg selv?
Hvem sa det?
Hvor hadde vi dét fra?

Der var piller for alt: nerver,
vedvarende hoste og anemi.
Men hvem sa at snarveiene
støtt var kjørbare? At fjellovergangene
aldri snødde til? Og at nettopp vi
skulle slippe å stå fast i tunnelen?
Ja, hvem sa det?
Hvor i all verden hadde vi dét fra?

                   - Frå samlinga Robinson (1981)

Om Kolbein Falkeid i SNL
Minneord (Boktips)
Minneord (NRK)

6 kommentarer:

  1. Jeg sitter her og nikker til diktet, ja, hvor hadde vi det fra?? En tankevekker som jeg skal ty til neste gang litt sutring er på vei :)

    SvarSlett
  2. Det er til ettertanke dette diktet - og truleg er det grunnen til at det vert brukt ein del. At ein ikkje skal ta noko for gitt, at det ikkje finst enkle løysingar på alt og at ein gjerne forventar meir enn det som kan bli innfridd.

    SvarSlett
  3. Dette ble skrevet i 1981. Og nå er det mye værre mtp hva folk forventer... Som faren min på 83 sa en dag her: Vi har blitt alt for for bortskjemte.
    Bra dikt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp. Veldig bra dikt. Eg har hatt det hengande på veggen på jobb.

      Slett
  4. Så sant som det er skrevet. Hvor hadde vi DET fra? :-) Jeg har lest dette diktet fra Falkeid tidligere. Har nemlig liggende hans Samlede dikt (svær murstein) i vinduskarmen hjemme i Norge. Der leser jeg ett dikt til frokost hver morgen jeg husker det. Falkeid er nok den dikteren jeg har lest flest dikt fra - ever. Han er så fin! Jeg liker dine Dikt og slikt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eit Falkeid-dikt kvar morgon: Det betyr nettopp at han skreiv bruksdikt som folk kan kjenna seg att i.
      Takk for hyggeleg tilbakemelding på Dikt og slikt!

      Slett