1. februar 2023

Dikt og slikt: Tyven tyven

Teksten til sangen Tyven tyven med DumDum Boys vart skriven av Kjartan Kristiansen, gitaristen i bandet.
Historia bak er tragisk; sangen handlar om vokalist Prepple si sorg etter at han mista barnet sitt i 1993. 

Tyven tyven

spør ingen ikke noen
suser i stål i ljåen
spjærer åpen himmel
ingen er trygg på engen

skjærer høsten uten blund
uten hvile: blind & stum
snart der så her som lyn
røver øyenstenen din

tyven tyven

finnes ei den bot som bøter
sønderslitte hjerter
ei pardon sparer ingen
hugger ned alle som en

tyven tyven

alle er vi like
for ljåen
hadde han sjel var den en skjæres
røver de som skinner mest

tyven tyven

tyven tyven
røvet øyenstenen
smyger i skyggen
bare vi er igjen

tyven tyven
tok det han fant
alt har vi gjemt
blir aldri glemt


DumDumBoys om Tyven tyven

Omtale av biografien DumDum Boys - En vill en

6 kommentarer:

  1. Fin og sår tekst, den kjente jeg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, eg trudde sangen og teksten var velkjent. Men at bakgrunnen for teksten ikkje var fullt så kjent.

      Slett
  2. En av Dum Dum Boys sterkeste sanger:) Har hørt den mange mange ganger. Så er det da også en Trondheimsgruppe;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og tenk på kor sterkt det må vera for bandet - og særleg Prepple - å framføra denne på konsertar.
      Kjartan Kristiansen har skrive mange gode tekstar og er ein dyktig låtskrivar.

      Slett
    2. Ja, det har det nok vært, og mulig fortsatt er, selv om han har sunget den ekstremt mange ganger. Han har ofte snakket om sangen, og bakgrunn for den på konserter og i intervjuer opp gjennom årene. Har vært på noen konserter opp gjennom. Absolutt enig ang Kjartan.

      Slett
  3. Veldig fin tekst, den fikk meg til å bli utålmodig etter boken jeg har ventet lenge på, på biblioteket, Dylan og diktet, som handler om Bob Dylan sine tekster.
    Tyven tyven har jeg helt sikkert hørt mange ganger, men jeg har nok ikke forstått teksten :)

    SvarSlett