Viser innlegg med etiketten Åge Aleksandersen. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Åge Aleksandersen. Vis alle innlegg

31. desember 2025

Oppsummering desember 25 og årsstatistikk

Påbyrja i november, fullført i desember:
Terje Bjøranger - Taperen (Charlie Robertsen #6) - Norsk krim - Lånt ebok BookBites
Arnaldur Indriðason - Kongen og klokkemakeren - Islandsk historisk roman - Lyd Storytel

Lese i desember: 
Odd Nordstoga - Spelemann - Norsk sjølvbiografi - Lyd Storytel
Levi Henriksen - Snø vil falle over snø som har falt - Norsk roman - Lyd Storytel [gjenlesing]
Aslak Nore - Alliansen - Norsk spenningsroman - Lånt ebok BookBites
Jan-Erik Fjell - Ulvestuen - Norsk krim - Lånt lydbok BookBites
Åge Aleksandersen og Levi Henriksen - Lørdagsbarn - Norsk dokumentar/biografi - Lånt lydbok BookBites
Edvard Elsrud - Berte Skrukkefyllhaugen - Norsk dokumentar/biografi - Lyd Storytel
Jan Mehlum - Inn i mørket - Norsk krim - Lånt papirbok biblioteket

Påbyrja i desember, fullførast i januar:
Tore Skeie - Hardråde - Historisk/biografisk dokumentar - Lånt ebok BookBites
Levi Henriksen - Lyset de døde ser - Norsk roman - Lånt papirbok privat

6 lyd, 2 ebøker, 1 papir
5 lånt, 4 abonnement
4 krim, 2 andre romanar, 3 biografiar
8 norske, 1 islandsk
Nye forfattarar: Elsrud

Levi Henriksen vart månadens forfattar for meg. Eg las den fine Snø vil falle over snø som har falt for tredje gong (i bloggtid faktisk, det seier litt om kor god boka er) og har no i romjula starta lesing av oppfølgjaren Lyset de døde ser.
Dessutan oppdaga eg plutseleg at Henriksen har skrive bok saman med Åge Aleksandersen! Eg er glad i dei begge, og Lørdagsbarn vart ei særs fin leseoppleving der Åge fortel og Levi formidlar. Av Åge sine mange sangar og album har dei to (eg reknar med at dei har samarbeidd) plukka ut 21 sangar. Nokre velkjende, andre ikkje fullt så kjende og nokre heilt ukjende for folk flest.

Odd Nordstoga er ein triveleg kar. Triveleg er òg sjølvbiografien hans, spesielt sidan han les lydboka sjølv. Ein annan interessant biografi/dokumentar er historia om Vassfaret og Berte Skrukkefyllhaugen. Artig namn, tykkjer du kanskje? Javisst, Skrukkefyllhaugen vart i 2022 kåra til det artigaste stadnamnet i landet. På det meste var det 12 bruk i Vassfaret, den siste garden vart fråflytta i 1914 og Berte (1854 - 1950) var ein av dei siste fastbuande der. Boka kom ut fyrste gong i 1980.

Arnaldur Indriðason har med Kongen og klokkemakeren forlate krimsjangeren og gitt ut ein historisk roman. Boka skal ha fått god mottaking av anmeldarar, sjølv er eg meir lunken. Historia er ikkje uinteressant, men boka ville blitt betre med ei oppstramming.

Taperen (Bjøranger) og Alliansen (Nore) er alt omtalt og når det gjeld Ulvestuen (Fjell) og Inn i mørket (Mehlum) viser eg til ein kommande samleomtale. 

No ved årsskiftet har eg atter ein gong "hamna i" vikingtida. Eg les Hardråde, Tore Skeie si nyaste bok. Dette er veldig interessant lesing for alle som er fascinerte av vikingtid og middelalder. Forfattaren er ein veldig dyktig formidlar - og eg er minst like begeistra for Hardråde som for Hvitekrist

Kort årsstatistikk
(Fjorårets tal i parentes)

  • 102 (96)bøker, fordelt slik på sjanger:
    - 68 (63) krim- og spenningsromanar
    - 8 (12) andre romanar
    - 26 (19) sakprosa
  • 67 (55) lydbøker, 19 (26) ebøker, 16 (13) papirbøker
  • 50 (50) lånt, 39 (42) Storytel-abonnement, 9 (1) kjøpt, 3 (3) fått, 1 (0) leseeksemplar
  • 15 (15) utgitt før 2011, 59 (43) utgitt 2011-2024, 28 (37) utgitt i år (av dei 17 (20) norske).

  • 50 norske, 26 svenske, 11 britiske, 7 islandske, 2 danske, 2 finske, 2 australske, 1 fransk, 1 kanadisk.
  • Terningkast: 46 5'arar, 49 4'arar og 7 3'arar
  • 24 "nye" forfattarar
  • 67 menn, 46 kvinner (dvs. 11 bøker skrivne av forfattarar av begge kjønn. Det var m.a.o. Maj Sjöwall som bidrog til at kjønnsfordelinga ikkje vart så skeiv som normalt i 2025)

Kort årsoppsummering

Eg las altså litt fleire bøker i 2025 enn i 2024, men blogging og omtalar har det blitt mindre av. Dette er det 27. blogginnlegget i år, noko som er all-time low. Men eg har verken lese- eller skrivevegring, eg berre prioriterer (fri)tida mi annleis enn før, - så eg kjem til å halda fram (litt) med blogging.
Eg kjem òg til å halda fram med å lesa etter innfallsmetoden og lystprinsippet, avgrensa av kva som er tilgjengeleg av lån og abonnement til ei kvar tid. 

Ynskjer alle eit godt nytt år!

23. desember 2025

Dikt og slikt: Lørdagsbarn

I boka Lørdagsbarn fortel Åge Aleksandersen om kva ulike sangtekstar betyr for han. Boka kom ut i haust og er ført i pennen av forfattaren og musikaren Levi Henriksen. Bla i boka her.

Åge sin barndom inneheldt ein del vonde og mørke ting, mykje av det er kjent frå før. Sjå elles innslag på Dagsrevyen tidlegare i år. 

Sangen Lørdagsbarn kom ut i 2008 på albumet Katalysator og Åge skal ha brukt 15 år på å ferdigstilla teksten. Prosessen vart så lang fordi han var redd for å sei sanninga og fordi det tok lang tid å finna dei rette orda. Høyr sangen her.

Mange barn veks opp i heimar med rus og vald - og for desse barna betyr ikkje jul akkurat lys og varme, for å sei det med ein annan Åge-tittel. 


Lørdagsbarn

Æ så dæ
Når angsten tok tak
Og viska bort ordan
Stillheten knuga så vond og tung
Æ var så liten
Så svak så ung

Følt smerte
Bak ei låst dør
Lydløse skrik gjennom veggen
Med øyan igjen så æ enda mer
Bibelen sa
Du får hjelp når du ber

Lørdagsbarn stille stille på kne
Lørdagsbarn prøve prøve å be
Lørdagsbarn vente
På lyden av liv
Lørdagsbarn stille stille på kne

Du bekjent
Det du ikke hadde gjort
Vart tilgitt for ugjorte synda
Ei elv av sorg for gjennom mæ
Så redd, så redd så gla i dæ

Stillheten verka som sår
Sekunda var lengre enn tima
Endeløs natt vart aldri til dag
Ingen pust i natta
Ingen hjerteslag

Lørdagsbarn stille stille på kne
Lørdagsbarn prøve prøve å be
Lørdagsbarn vente
På lyden av liv
Lørdagsbarn stille stille på kne

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Det er ikkje mi meining å moralisera, men eg trur det er lurt å hugsa på at god stemning ikkje betyr det same for barn som for vaksne. Les til dømes Tore Renberg si historie på nettsida av-og-til.no.

Så - med dette alvorlege bakteppet ynskjer eg alle blogglesarar ei god jul.